Icing Branding

Ooooooh 2018 stond voor ons in het teken van het compleet vernieuwen en omgooien van de gehele branding van Icing on the Cake. We hebben goed nagedacht over wat (potentiële) klanten willen bereiken door ons in te zetten, hoe we daar dan precies vorm aan willen geven en op welke manier de uitvoering er uit moet zien.

 

Daarnaast hebben we gekeken naar wat we uitstralen, hoe willen we ons positioneren en welke merken/bedrijven willen we aanspreken? Na dat allemaal geconcretiseerd te hebben zijn we bezig gegaan met de vertaling van onze identiteit naar een passende huisstijl.

 

Er kwam een totaal nieuw Brandbook, een eigen commercial, funky postcards en ons racemonster (de Icing bus) is ook onder handen genomen. En last but not least: de site kreeg een flinke upgrade!

Benieuwd hoe we te werk zijn gegaan? Check dan onderstaand stappenplan!

Stap 1

Brainstormen over de Brand Identity van Icing on the Cake. Na onze brainstormsessies kwamen er 8 kernwaarden uit die in de gehele branding terug moest komen: Beleving, hospitality to the max, fun, verfrissend, creatief, edgy, sparkling en culinair.

Boekentips:

  • Startup werkboek > geeft conrete handvatten om je bedrijf in te richten/herpositioneren.
  •  Het boek van Annic van Wonderen: Masterclass Ondernemen. Onwijs inspirerend voor de ondernemers die al iets verder zijn in hun proces en meer structuur willen aanbrengen in hun bedrijfsvoering.

Stap 2

We hebben met het team moodboards gemaakt en zijn op zoek gegaan naar een verfrissende grafische ontwerper die perfect bij de nieuwe Icing style zou passen. Dit werd Marijn (op instagram: @ramijntje). Zij illustreerde voor ons de opgestelde kernwaarden, ontwikkelde een nieuwe huisstijl/brandbook, ontwierp onze eigen postcards en als Icing on the Cake maakte ze ook een ontwerp voor de Icing Bus: GAAF!

Stap 3

Omdat de moneys niet onbeperkt kunnen rollen, wilden we het hier in eerste instantie bij laten. Maaarrrrr aan half werk doen we niet en besloten toch dat we ook écht een nieuwe website nodig hadden. En wat is een nieuwe website zonder nieuwe foto’s en eigen videobeelden. Oeeeeeh oké, we doen het in 1x goed en benaderde Sjoerd Hageman van Million Miles Media & Entertainment. Hij heeft onze ICING commercial perfect weten te  regisseren! Zelf verzorgden we onze eigen modellen, de volledige styling & visagie. En WAUW, na 2 volle shootdagen met een superteam hebben we de identiteit van Icing weten te vertalen in foto- en videobeelden + een EIGEN commercial! Hoe vet, we love it > Check it out here.

Tipje: breng je kosten van te voren goed in kaart, en als je het echt goed wilt doen: houd rekening met een mega ‘onvoorziene kosten’ post hahaha. Ook bij een shoot als deze is het echt superbelangrijk dat alles tot in de puntjes klopt. We kunnen jou ook helpen je eigen commercial format op te stellen en dit tot in detail voor je uitvoeren.

Stap 4

Alle onderdelen samen laten vloeien tot een nieuwe bad ass website! Hiervoor moeten we een diepe buiging maken voor Jan van Datissterk.com en website bouwer Tom van WebsiteAanbieder.nl. WE ARE IN LOVE!

Tip: We hebben van te voren bij heel veel andere websites gekeken, urenlang gepinterest en overal elementen uitgehaald om er uiteraard onze eigen vibe aan te geven. Voor de herkenbaarheid hebben we echt alles in dezelfde stijl. Onze socials, website, brandbook, commercial, bus en ook ons nieuwe kantoor zal in lijn zijn met de huisstijl.

Stap 5

We hebben nagedacht over hoe we de juiste doelgroep konden benaderen. Het lanceren van de Icing Talk is daar onderdeel van. Dit is onze maandelijkse newsflash vol met inspiratie, refreshing ideeën, hotspots en meer. Geen saaie nieuwsbrief, geen verkooppraatje,  maar echt inspireren op een verfrissende manier. Schrijf je hier in.