We kunnen er niet meer omheen, het corona virus is all over en heeft effect op zowel gezondheid als de economie. Twee componenten waar ook jullie met LAKWERK veel mee te maken hebt. Enerzijds wil je de veiligheid van je nailtechs en klanten waarborgen, anderzijds heb je 2 bedrijven door Amsterdam waar de inkomstenstromen volledig anders moeten worden ingericht. Hoe gaan jullie hier als ondernemer mee om?

LAKWERK ging al dicht op een moment dat dat van de overheid nog niet hoefde. Er was veel onrust onder de klanten en nailtechs. Dit was tijdens de maatregel dat er geen handen geschud mochten worden. Hoe kunnen wij ons verkopen als je geen handen mag schudden maar wel met iemand zijn handen werkt? Door alle onrust en dit soort vraagstukken hebben we op 16 maart besloten de deuren tijdelijk te sluiten. Zowel voor de gezond- en veiligheid van onze klanten als die van de nailtechs.

2. Welke positive vibes houden jullie hierbij gefocust?

Het creatief en oplossingsgericht kunnen denken houden ons positief en gefocust. Als ondernemer kijken we meestal naar de vraag en hoe we daarop in kunnen spelen. Dat hebben we ook nu gedaan. We keken naar het probleem en hebben een creatieve oplossing bedacht door een online cursus te lanceren voor iedereen die meer wil leren over nagels en in deze tijd een manicure bij zichzelf wil doen. LAKWERK TO THE RESCUE!

3. Wat hebben jullie geleerd over jezelf in deze tijd?

Jessica: In deze periode kom ik er heel erg achter wat ik écht tof vind om te doen en wat ik toch iets minder vind. Als de deuren straks weer open zijn weet ik dus wat ik ook niet meer ga doen en wat ik juist misschien wel extra ga doen. Ook besef ik me dat ik me nooit verveel en altijd iets nieuws bedenk. Wat we interessant vinden om te zien in deze tijd, is om te zien hoe verschillend de maatschappij reageert op de situatie.

4. Let’s get back: waar is het allemaal begonnen met LAKWERK?

Jessica: Toen ik nog een mini was, had ik al een obsessie voor nagels. Ik vond nagels mega cool. Ik bewonderde veel mensen die nagels zette, maar merkte ook dat ik het vak op een andere manier bekeek. Je kunt zó ontzettend veel doen met nagels. Los van het hebben van een salon kun je ook nagels doen op events en shows. Zo stonden we een paar weken terug nog met een aantal van onze nailtechs op New York, Londen, Parijs en Milaan Fashion Week.

Ik huurde zelf een plekje in een salon in Amsterdam. Vaak hoorde ik van mijn klanten: “Wow, dit is waar ik altijd naar heb gezocht.” Als ik dan in het buitenland was voor werk en mijn klanten vroegen naar een salon waar ze hetzelfde deden kon ik daar geen antwoord op geven. Ik kende eigenlijk niemand die nagels deed met dezelfde passie zoals ik dat had. Op basis van die vraag ben ik een businessplan gaan schrijven. Het zetten van de stap om het ook daadwerkelijk uit te voeren vond ik eng. Ik deed de nagels van Saar al een poosje. Toen ze haar nagels weer liet doen vertelde ze dat ze nog wel eens een extra uitdaging aan zou willen gaan. Samen zijn we toen het businessplan op gaan pakken en LAKWERK begonnen.

5. Wanneer hadden jullie door dat jullie onderneming on fire was?

We merken dat wijzelf als ondernemers, altijd bezig zijn met het geen wat nog beter kan. Als we naar LAKWERK kijken zien we dat het goed draait & dat mensen er heel positief over zijn, maar zelf blijven we kritisch. Natuurlijk heb je ook wel besef momentjes als je de online agenda zo vol ziet staan, de boekingen binnenstromen, onze Instagram die zo onwijs snel groeit en het openen van een tweede salon in Amsterdam zijn factoren geweest waar we merken dat het goed gaat.

6. Zouden jullie je business zonder the gram en andere socials kunnen? 




Jessica: Ik denk wel dat dat zou kunnen. Klanten werven in ons vak is vooral mond op mond reclame. Je hebt allemaal loslopende visitekaartjes, zo noem ik het altijd. Het valt vaak op als iemand z’n nagels mooi gedaan heeft, waarna de vraag wordt gesteld: wie of welke salon doet jouw nagels? Social media is natuurlijk ook mond op mond reclame, maar dan online. Het versterkt de offline mond op mond reclame. Wat natuurlijk ook tof is, is dat onze klanten het cool vinden om hun nagels te delen. Zij taggen ons, dat is natuurlijk ook weer die reclame.

7. Wat gaan jullie anders doen of juist enorm motiveren in jullie business als iedereen weer gezond en back on track is?

Doorgaan zoals we het nu doe. Blijven kijken naar de vraag en de situatie, maar dan in de salon met klanten. Qua business zouden we niets veranderen, wel zouden we schrappen wat we niet meer leuk vinden om te doen.